Miriam Cobelens


Mirjam Cobelens (1944)

Centraal in haar Oeuvre staat de mens in al zijn verschijningsvormen, of het nu de bewoners betreft van Mea Sharim, een wijk in het oude Jerusalem, circusartiesten of commedia dell' artefiguren. In haar werk concentreert zij zich op het individu dat voor haar uniek, eenmalig en een wereld op zich zelf is.

Mirjam Cobelens werd geboren in Amsterdam in 1944. Aan de Rijksacademie in Amsterdam volgde zij de opleiding beeldhouwen. Cobelens kreeg hier een 'traditionele' opleiding met gedegen teken- en boetseeronderwijs. Haar fascinatie voor de mens ligt volgens haar ook ten grondslag aan deze keuze. Tot een carrière in het beeldhouwersvak kwam het echter niet. Na het overlijden van haar vader volgde een Periode waarin zij zich in toenemende mate bewust werd van haar Joodse achtergrond. Dit resulteerde uiteindelijk in haar vertrek naar Israël. Gedurende een aantal jaren woonde zij in Jerusalem.

Het warme klimaat in het Midden-Oosten is een belemmering voor het werken met klei en was. In plaats daarvan koos Cobelens voor Krijt en papier. In Jerusalem ging zij vaak naar De Wijk Mea Sharim en observeerde daar het dagelijks leven van de orthodoxe Joden. Ter plaatse maakte zij schetsen die zij thuis in Groot formaat uitwerkte. In deze tekeningen concentreert zij zich op de figuren; de omgeving of de interactie tussen de figuren ontbreekt vrijwel geheel.

Dit zou karakteristiek blijven voor haar hele Oeuvre. Terug in Nederland uitte haar betrokkenheid met het lot van de Joodse bevolking in de Tweede Wereldoorlog zich in twee grote series tekeningen : de concentratiekampen en de Oost-Europese ghetto's met de vervolging en deportaties van de bewoners en de lege Huizen die blijven staan. Deze werken zijn uitgevoerd in Zwart Krijt op papier.

Na de 'verwerking' van haar verbondenheid met dit verleden richtte Cobelens zich als het ware op de toekomst en sloeg in artistiek opzicht een nieuwe weg in. Zij begon te werken in Pastel en dus ook in Kleur. In de Pastel vond zij haar ideale expressiemiddel en richtte zich op Tal van nieuwe onderwerpen: Portretten, circusartiesten en commedia dell'artefiguren, Huizen, Stillevens en bloemen en een enkele maal ook het Landschap. Cobelens beeldt haar figuren vrijwel altijd af tegen een neutrale achtergrond. De (dagelijkse) omgeving waarin deze personen verkeren laat zij weg. Ook volstaat zij met een minimum aan detaillering. Zij werkt in heldere lijnen en kleurvlakken die herinneringen oproepen aan de Italiaanse Schilderkunst van de Vroege Renaissance. De rode draad in deze werken blijft het individu, of het nu gaat om mensen, Huizen of voorwerpen. Cobelens herkent in alles het unieke, de eigen individualiteit, en tracht dit in haar werken tot uiting te brengen.

Bron: Kunstbus.nl



*

Klik op foto voor uitvergroting.
Meerdere werken in stock.